Muzieksector lanceert initiatief 'Love Record Stores' #loverecordstores
Campagne om artiestenondersteuning te mobiliseren & klanten aan te moedigen om online te winkelen via hun favoriete onafhankelijke platenwinkels.
Londen, 25 maart 2020 - De muzieksector lanceert op donderdag van deze week (26 maart) een spraakmakend, wereldwijd initiatief om onafhankelijke platenwinkels te steunen tijdens de huidige coronavirus (COVID-19) crisis.
Nu veel van deze winkels een catastrofale daling van het aantal bezoekers meemaken en hun fysieke deuren al hebben gesloten, bestaat de vrees dat sommige winkels niet zullen overleven als er niet dringend iets wordt gedaan om de verkoop te stimuleren.
Muziekbedrijven steunen massaal deze nieuwe campagne die de naam #loverecordstores heeft gekregen.
Artiesten worden opgeroepen om platenwinkels te steunen door het delen van videos via sociale media. Muzikanten, artiesten en acteurs over de hele wereld worden gevraagd om korte videoclips van zichzelf te filmen, bijvoorbeeld: wat onafhankelijke platenzaken voor hen betekenen, waar hun favoriete winkel is, welke platenzaken en artiesten die winkels hebben geholpen te ontdekken en vooral om hun fans aan te moedigen om waar mogelijk online te blijven winkelen met hun favoriete winkels.
Alle muziekliefhebbers worden uitgenodigd om deel te nemen. Het enige wat ze hoeven te doen is een bericht te delen op Instagram of Twitter met behulp van de hashtag #LoveRecordStores en te zeggen wat onafhankelijke platenzaken voor hen hebben betekend.
Jason Rackham, Managing Director van [PIAS], die het initiatief #loverecordstores leidt, zei: "Onafhankelijke platenzaken hebben decennia lang een sleutelrol gespeeld in het ondersteunen en ontwikkelen van artiesten en hun muziek, dus nu is het tijd voor platenmaatschappijen en de artiesten die zij vertegenwoordigen om de stap te zetten en iets terug te doen. We moeten deze kleine bedrijven steunen als ze deze crisis willen overleven en tegelijkertijd kunnen we nog steeds een grote rol spelen om hen te helpen hun klanten nieuwe muziek te blijven ontdekken. Door rechtstreeks met hun publiek te spreken over het belang van platenwinkels en door muziekliefhebbers aan te moedigen om met hen online te blijven winkelen, kunnen artiesten een grote rol spelen in het van het voortbestaan van dit cruciale deel van onze industrie".
De oprichter en voorzitter van de Beggars Group, Martin Mills, zei: "Ik begon mijn leven in een platenzaak. Platenwinkels zijn broedplaatsen voor geweldige muziek en voor muzikanten. In deze ongelofelijke tijden kunnen ze nog steeds bieden wat je nodig hebt, dus bezoek ze alsjeblieft online, steun ze en help ze te overleven. We hebben ze nodig."
Laura Kennedy mede-eigenaar van Piccadilly Records in Manchester (UK) zei: "Piccadilly Records bestaat al sinds het einde van de jaren zeventig en in de loop der jaren hebben we veel uitdagingen gehad, maar niets op de schaal waar we nu mee te maken hebben. Het is dan ook met een zwaar hart dat we dit weekend onze deuren hebben gesloten en het wordt zwaar. Onze website en online store gaan gewoon door terwijl de winkel gesloten is en er nog volop platen worden uitgebracht. We hebben allemaal moeilijke tijden voor ons, maar als we elkaar steunen, weet ik zeker dat we erdoor komen. Wees aardig voor elkaar en blijf gezond."
Paul Weller zei: "Ik zou verloren zijn zonder mijn favoriete platenwinkels; Rough Trade, Sounds of the Universe, Honest Jon’s en alle andere independents. Laten we ze allemaal steunen in deze zeer vreemde tijd. Muziek zal onze geesten verheffen en onze zielen kalmeren. Liefde voor iedereen."
STEUN UW FAVORIETE PLATENZAAK #LOVERECORDSTORES
Steun onafhankelijke platenwinkels tijdens de huidige coronavirus (COVID-19) crisis.
Hoewel platenzaken misschien hun fysieke deuren hebben moeten sluiten, zijn veel van hen nog steeds open en actief online.
We hebben een lijst gemaakt van Belgische platenzaken die online muziek verkopen.
Deel uw liefde voor platenzaken online met de hashtag #LoveRecordStores